LINKEDIN
CEO-BAROMETERET

For tredje år i streg har vi taget temperaturen på toppen af dansk erhvervsliv. Det er blevet til den rapport, vi kalder Primetimes LinkedIn CEO-Barometer. Vi udgiver den, fordi vi mener, at der (stadig) findes alt for meget kedelig toplederkommunikation på LinkedIn. Og fordi vi ved, at toplederne har et talerør, der kan give virksomhederne et unikt værktøj i deres kommunikative værktøjskasse.

Med en stærk tilstedeværelse på LinkedIn opnår CEOen nemlig en unik adgang til mennesker, der kan være vanskelige at nå på andre kanaler – helt uden mellemled og filtre. Derfor synes vi også, at der skal stilles skarpere på, hvilke topledere der gør et godt stykke arbejde på platformen, og hvem der har noget at arbejde med endnu.

Over en halvårlig periode har vi analyseret alle toplederne fra C25 ved at registrere og kode deres opslag på LinkedIn. Ingen fugl synger med samme næb. Det gælder også toplederne. Af samme årsag kategoriserer vi topchefernes indhold inden for tre forskellige arketyper. Dem har vi valgt at kalde for ’Firmasoldaten’, ‘Aktivisten’ og ‘Mennesket bag skjorten’.

firmasoldaten

kommunikerer om virksomhedens økonomiske resultater, drift og strategi i et formelt sprog.

aktivisten

sætter fokus på samfundsrelevante temaer og taler på tværs af organisationer og brancher.

mennesket bag skjorten

deler personlige erfaringer og indblik i hverdagen som leder, ofte i en mere uformel log direkte tone

Årets analyse viser, at toplederne til trods for tilsammen at være steget med 50,5% i deres totale følgertal, udkommer mindre end vi har registreret hidtil i rapportens levetid. Samtidig ser vi, at arketypen ’Mennesket bag skjorten’ for tredje år i streg fortsætter med at være den opslagskategori, der gennemsnitligt sikrer højest engagement. Dette til trods er der færre topledere, der har turde være personlige i deres opslag det seneste halvår.

hovedindsigter

De danske CEOs popularitet vokser igen. Siden sidste år har de tilsammen fået 50% flere følgere

Indhold i arketypen ‘Mennesket bag skjorten’ har oplevet et fed på 18% siden sidste års analyse

Topcheferne udkommer 20% mindre end ved sidste års analyse. Aktiviteten er den laveste, vi nogensinde har registreret

Linkedin er (stadig) til business. Mere end 9 ud af 10 af topchefernes opslag indgår under arketypen ‘Firmasoldaten’

slut med reposting. Topcheferne tager fortsat mere ejerskab over deres opslag. 87% af årets publiceringer er udgivet som indholdsejere

JensLund

Jens Lund,
DSV

Årets vinder af LinkedIn
CEO-Barometeret 2025

De tre arketypevindere udgøres af følgende profiler:
VincentClerc

Vincent Clerc,
A. P. Møller – Mærsk

årets bedste 'firmasoldat'

Ester Baiget,
Novonesis

årets bedste 'aktivist'

Johan Kirstein Brammer,
Tryg

årets bedste 'mennesket bag skjorten'

Med vores LinkedIn CEO-Barometer har vi de seneste tre år tegnet et øjebliksbillede af, hvilke topchefer i C25 der skiller sig ud på platformen. Rapporten udgives årligt og er til fri download og brug.  

LÆS TIDLIGERE RAPPORTER

Primetime

Nørrebrogade 45
2200 København N
Danmark

T: (+45) 3313 0525
M: hello@primetime.dk
CVR: 40 41 61 37

Copyright © Primetime 2022 – 2025