Primetime
Nørrebrogade 45
2200 København N
Danmark
T: (+45) 3313 0525
M: hello@primetime.dk
CVR: 40 41 61 37
Copyright © Primetime 2022 – 2025
De er født i wifi-æraen og er vokset op med nationale tests, klimakrise og prikkekrig på Facebook – en platform, de næppe stadig er aktive på. I disse år træder de for alvor ind på arbejdsmarkedet med en økonomisk slagkraft, som brands ikke kan ignorere. De er født mellem 1995 og 2012, og det er selvfølgelig Generation Z, vi taler om. De er klar til at sætte deres præg på forbrugermarkedet, men hvad kendetegner deres brandloyalitet? Og hvordan fanger du deres opmærksomhed i et hav af digitale indtryk?
Generation Z, Z’erne, Zoomers. Kært barn har mange navne. De er meningsdannende og højtråbende børn af finanskrisen, vokset op med internettet og formet af præstationskulturen. De kom på sociale medier, før de egentlig måtte, og lærte dem at kende, før deres forældre for alvor forstod dem. De er en bred generation af fælleskabsorienterede individualister med personlig udvikling i højsædet – og de har gjort sårbarhed til en ny styrke. Men hvad siger det egentligt om Z’erne som forbrugere?
Her får du en tretrinsraket af gode råd til at opnå brandsucces hos Generation Z.
Råd #1: Definér stærke brandværdier
For Generation Z handler shopping om meget mere end at købe et produkt; de shopper brands for at udtrykke, hvem de er, og for at forbinde sig med ligesindede. En undersøgelse fra Edelman viser, at Gen Z føler en særlig tilknytning til brands, der skaber fællesskaber, afspejler deres virkelighed og hjælper dem med at udtrykke sig.
Som den første generation, der er vokset op på de sociale medier, er Gen Z blevet bombarderet med brandreklamer og influencerindhold i det meste af deres barn- og ungdom. De filtrerer hver dag en massiv mængde indhold for at afgøre, hvilke mennesker og brands der er værd at investere tid og penge i.
Derfor er råd #1: Definer stærke brandværdier, som Gen Z kan spejle sig i. Identitet trumfer produkt – for hvis de ikke kan spejle sig i brandet, er de hurtigt videre.
Råd #2: Drop løfterne og tag ansvar!
Glem alt om det gamle ordsprog ”Tale er sølv, men tavshed er guld”. Gen Z forventer, at brands tager stilling, aktivt bidrager til at løse samfundsmæssige problemer – og kommunikerer det klart. Så for dem er det tale (og handling), der er guld.
Edelmans undersøgelse viser, at 8 ud af 10 Gen Z’ere ser brands som politiske aktører, og 58 % antager, at hvis et brand ikke kommunikerer dets handlinger på ESG-slagmarken, skyldes det enten manglende handling – eller, at der er noget at skjule.
Med andre ord: Tag stilling! Men tænk dig også om, for det er ikke en gratis omgang. Gen Z kræver ægte engagement og vedvarende handling – ikke tomme løfter. Fik vi sagt, at de er vokset op i krisernes tid?
Råd #3: Hav autenticitet som ledestjerne
Generation Z er lig med sociale medier, og uanset om de scroller Instagram, TikTok eller Reddit, er de i konstant jagt på autenticitet. I en generation, der er vant til konstante digitale stimuli, fanger fejltrin hurtigt deres opmærksomhed, og der skal ikke meget til, før dårlige nyheder spreder sig som en steppebrand på sociale medier. 32 % af de adspurgte i Edelmans undersøgelse svarer, at en influencer har øget deres tillid til et brand inden for det seneste år. Men autenticitet er afgørende – ellers virker det modsat.
Det er ikke nok, at du definerer stærke brandværdier (Råd #1). Og det er heller ikke nok, at du tager ansvar (Råd #2). For at opnå succes ved Gen Z’erne skal du også sikre, at dine brandambassadører efterlever dit brands værdier.
Råd #3 er derfor, at du skal vælge dine brandambassadører med omhu. De skal ikke bare kunne sælge dit produkt – de skal kunne stå på mål for dine værdier, også når spotlightet er slukket.
For ellers? Ja, så swiper Z’erne dig ud af feedet hurtigere, end du kan nå at sige “like”.
Primetime