Hvordan maksimerer man effekten af et PR-budget?

Kirstine Stagis

Advisor

Mathilde Langthaler

Project associate

 

Det handler om at arbejde klogere og ikke hårdere. En påstand de fleste nok kan nikke genkendende til, men kun få mestrer i praksis. Softwaregiganten Salesforce og deres nordiske PR-chef er et eksempel på, hvordan man knækker koden til at sikre størst mulig værdi af et PR-budget.

Jeg ønskede at optimere vores PR-budget til det maksimale. Det krævede, at vi frigjorde os fra den traditionelle model med unødvendigt dobbeltarbejde. PR står højt på listen af Salesforces prioriteter og er en nøglefaktor i at opbygge brandkendskab og skabe vækst i Norden.

Salesforce havde en ret typisk og traditionel arbejdsmetode, når det kom til PR for store, globale virksomheder. Alt centraliseret indhold fra Salesforces HQ skulle oversættes, lokaliseres og distribueres parallelt i forskellige markeder. En tidskrævende proces, hvor indholdet ikke altid havde lokal relevans og dermed ikke passede ind i en nordisk kontekst.

Samlet Nordisk Hub

Rickard tiltrådte som nordisk PR-chef hos Salesforce i slutningen af 2022, og han fik samtidig ansvaret for at følge op på det nordiske bureau-netværk, som Salesforce allerede havde etableret med henholdsvis Sverige, Finland, Norge og Primetime i Danmark. Her så han nye muligheder for at ændre i arbejdsprocesserne og åbne op for mere kreative kommunikationsløsninger.

 

Derfor gik de nordiske bureauer sammen og udnyttede deres rolle som en samlet nordisk hub. Hvert bureau arbejder fortsat på lokale indsatser, der kræver lokalt kendskab, men på aktiviteter der kan gå på tværs af Norden, arbejder de nu som ét samlet team i stedet for hver for sig. Ét land tager ansvaret for en given aktivitet, identificerer relevante vinkler for hele Norden, interviewer relevante Salesforce-eksperter og udformer på den baggrund fx pressemeddelelser, debatindlæg og pitches.

 

Indholdet deles efterfølgende med de andre bureauer, der får serveret indhold, der er tilpasset en nordisk kontekst, hvorefter det eneste krævede er en oversættelse og tilføjelse af lokale talspersoner.

 

Det er på mange måder et godt eksempel på, hvordan et samarbejde på tværs af de nordiske lande kan optimere arbejdsprocesser og føre til sparring, inspiration og nye idéer på tværs af landegrænser.