København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
Ny godsbanegård etableres
I 1901 åbner Statsbanerne den nye godsbanegård og dermed begynder udviklingen af det store område, vi i dag kender som Jernbanebyen. I tilknytning til godsbanegården er anlagt et større remiseanlæg.
De Danske Statsbaner åbner nyt centralværksted
Jernbanen er i en rivende udvikling, og i 1909 åbner De Danske Statsbaner sit nye store centralværksted ved Otto Busses Vej. Den ca. 1 km. lange vej der går gennem Jernbanebyen er opkaldt efter Otto Frederik August Busse (1850-1933), ingeniør og maskindirektør ved De Danske Statsbaner.
Den Gule By opføres
Den Gule By opføres i 1909 for enden af Otto Busses Vej. Den består af 32 boliger til tjenestemænd der arbejdede i De Danske Statsbaners hjælpevognstjeneste, som rykkede ud i tilfælde af uheld på skinnerne. Derfor var alle boliger udstyret med alarmer.
Lyntogsløftehal til ’De Røde Lyntog’
På Centralværkstedet opføres i 1939 en lyntogsløftehal, hvor ’De røde Lyntog’ kan løftes op for reparation og vedligeholdelse. ’De røde Lyntog’ blev indsat i forbindelse med Lillebæltsbroens åbning i 1935.
Krig og kolonihaver
Arealet ved Centralværkstedet nord for Vasbygade blev i mange år anvendt til kolonihaver for Statsbanernes personale, der her kunne supplere deres husholdninger med grøntsager, hvilket især under besættelsen havde stor betydning for jernbanefamilierne.
København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
København har vokseværk
København har vokseværk Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.