Op med humøret, ned med kompleksiteten – 3 ting vi lærte af FV22

Torsten Vittrup Dalegaard

Torsten Vittrup Dalegaard

Consultant

Malene Møller Hall

Malene Møller Hall

Consultant

 

Fire uger er gået. Krydsene er sat. Stemmerne talt. Mandaterne fordelt. Kampen ér overstået. Så hvad er læren for kommunikationsfolk og kampagnesnedkere over det ganske land? Hvad kan vi egentlig tage med os fra valgkampen anno 2022?

Keep it simple

I digitaliseringens svar på guldalderen bliver vi eksponeret for politiske budskaber, hvor end vi bevæger os hen. Alt er på sin vis politisk. På gader og stræder, og sociale medieplatforme. I Brugsen. På vej til arbejde. Bannerne på facaderne, og skiltene i bussen. Alle steder og alle vegne. Vi bliver subtilt eksponeret for budskaber konstant, og på den måde har alt været ved det gamle. Men demokratiets fest har i denne ombæring også budt på nye formater, hvor især TikTok har vundet frem som platform. Nøglen til slagkraftig kommunikation er og bliver nemlig: Keep it simple. Det er TikTok leveringsdygtig i, hvor politikere har brugt mediet som værktøj til at nå unge vælgere med små, ofte sjove, videoer.

Op med humøret

Vi har også under valgkampen lært en ny person at kende. ’Nye Mette’. Nye Mette er glad. Hun går til spinning, og er iklædt farverigt tøj. Hun taler om at slå håret ud og om stress. Og det virker. For Nye Mette har formået at fremstå med overskud, kombineret med hendes velkendte autoritet. Hun har virket menneskelig og autentisk, men stadig sprudlet af energi. Det har givet pote. Med 60.000 personlige stemmer er der ingen tvivl om, at danskerne er vilde med Mette. Modsat Søren Pape, som af naturlige grunde har virket udmattet, opbrugt, ja vel næsten slidt, har Nye Mette smilet til kameraet ved hver en given lejlighed. Overskud er effektivt, ligesom positivitet sælger billetter – er du i tvivl, så se blot mod Liberal Alliances Alex Vanopslagh, som er gået fra godt 3000 personlige stemmer, til at være Danmarks fjerde største støvsuger, på et bagtæppe af budskaber som ”Du kan godt”.

 

Et nyt fremadstormende greb, i selv seriøs kommunikation, er nemlig humor og humør. Humoren er med til at bryde barrierer ned, og de fleste er tosset med selvironi, der bringer budskabet i niveau med dem selv. Virksomheder, politikere og organisationer har som regel den ting til fælles, at de fejlagtigt tror, at lige præcis de ejer tidens mest spændende dagsorden. Virkeligheden forholder sig imidlertid anderledes, og det er sjældent, for ikke at sige aldrig, at lige præcis din dagsorden er hverken mere eller mindre interessant end de fleste andres. Derfor skal den gøres spændende.

 

En god huskeregel i den henseende er at kravle et par trin ned af abstraktionsstigen. Drop det formelle sprogbrug. Kommuniker til maven og hjertet, fremfor til hovedet og hjernen. Som Liberal Alliance der i en video viser Alex Vanopslagh, der står til sommerfest, og kun spiller musik for de to andre folketingsmedlemmer, Henrik Dahl og Ole Birk, med teksten ”Vi vil så gerne være lidt flere”. Eller som SF der konsekvent taler om et ”mistrivselsvalg” og ”børnenes tur”. Billedsprog er effektivt. Eksempler gør det levende. Gør at vi kan identificere os med budskabet. Det skal doseres rigtigt, men i den rette mængde, kan det være et yderst effektfuldt greb.

Målgruppe, målgruppe, målgruppe

Derudover må man aldrig underkende den gode gamle målgruppeanalyse. På side ét i kommunikationshåndbogen står der (næsten), at god kommunikation altid foregår på modtagerens præmisser. Måske verdens bedste kommunikationsråd? Vi tror det. For kender du din målgruppe, og har du kompetencerne til at skræddersy kommunikationen til dem, så kan selv de tørreste dagsordner sælges. De rigtige budskaber skal kommunikeres på de rigtige kanaler, for ellers er alt andet underordnet.  I valgkampen har SF for eksempel ført en målrettet kampagne til velfærdsmedarbejdere landet over. Pædagoger og lærere som rene målgrupper, hvorimod Alternativet har sagt klima så mange gange, at de selv må være blevet grønne i hovederne, mens vælgerne i overraskende fart i valgkampens slutspurt er kommet til. Og således er den rette kommunikation alfa omega.