PowerPoint-guiden over dem alle til de grafisk ukyndige!

fuk, kiss og meget mere

Emil Lohse

Senior Advisor

Marie Støving Rørstrøm

Lead Designer

 

Alle kommunikationsfolk bøvler med at designe den gode PowerPoint. Lyt med til samtalen her mellem en af vores Art Directors og vores cand.comm-uddannede rådgiver, så du slipper for at sidde med tungen ude af munden for at designe din næste PowerPoint-præsentation.

Vi kender det alle sammen. Der skal laves en præsentation, og til trods for du hverken har en baggrund som kreativ eller visuel kommunikatør, er opgaven alligevel havnet på dit bord. Hvad gør du?

Du har to muligheder:

  1. Efter bedste evne (og med en stor portion tålmodighed) får du stablet en middelmådig præsentation på benene
  2. Du ”låner” en skabelon fra en af dine dygtige kollegaer med mere grafisk snilde, og efter en ihærdig indsats er det lykkedes dig kun at gøre skabelonen moderat dårligere end udgangspunktet

Personligt har jeg selv forsøgt mig med begge dele med varieret grad af succes. Men hvorfor skal være så svært at lave en præsentation i verdensklasse?

Jeg har derfor sat jagten ind på de gode PowerPoint-skills for at finde svar på, om det virkelig er så kompliceret, og om det i virkeligheden kun er forbehold personer med kreative uddannelser. Jeg har derfor allieret mig med min dygtige (og forhåbentlig tålmodige) kollega Marie Støving Rørstrøm, som er Art Director og altid klar på at hjælpe en ven i nød. Byd derfor velkommen til Marie:

Marie: Hej Emil. Godt initiativ. Jeg er altid klar på at hjælpe, og jeg tænker også, det falder på et tørt sted. Jeg har igennem tiden set mange præsentationer med varierende succes, og en gang imellem sidder man som AD’er tilbage med denne følelse: 

Men i virkeligheden skal der ikke ret meget til for at lave det gode PowerPoint. Det handler bare om at vide, hvor man skal starte.

Den første regel er KISS, ej at forveksle med glamrock-bandet fra 70’erne. Det står for keep it simple, stupid. Jeg kan huske den sidste præsentation, du sendte forbi mig, og det første jeg tænkte, var: ”puha, det er svært at trække vejret”. Det jeg mener, er, at det ofte er er en god idé at fjerne alt det unødvendige, så indholdet er skåret helt ind til benet uden forstyrrende elementer.

Emil: Det giver god mening, men hvordan ved man, hvad der er det vigtigste i arbejdet med visuel fremstilling?

Marie: En god idé er at opbygge et budskabshierarki; hvad er det vigtigste, du absolut skal fortælle? Følg den rangorden og fjern fra bunden.

En gang i mellem kan det være nødvendigt med flere budskaber og meget tekst. Her handler det om at skabe kontraster, og det bringer mig til regel nummer to. En regel jeg har valgt at kalde FUK-reglen. Man kunne også kalde den KUF eller UKF, men det lyder simpelthen for dumt.

FUK henviser til fed, understregning og kursiv, som ofte er din ven, hvis et slide bliver meget teksttungt. Har sat et eksempel ind, så du kan se, hvad jeg mener.

En anden ting, jeg ofte tænker over, er, at kommunikationsfolk der ikke har en kreativ baggrund, ofte har en tendens til at ville for meget. Det er lidt som om, man er bange for såkaldt white space (white space er tomhed og luft omkring alle de andre elementer i en komposition). Det betyder, man ofte ender ud i både at have illustrationer, billeder, tekst og bullits på det samme slide. Her vil jeg igen henvise til KISS-reglen, for i virkeligheden fjerner de mange elementer fokus fra det, I egentlig prøver at sige.

Emil:Så hvor mange forskellige elementer kan man tillade sig at have på ét slide?

Marie: The rule of three er god til mange ting – dette inklusiv. I dette tilfælde kunne det være 1) overskrift, 2) bullits, 3) illustration. Det er dog altid et spørgsmål om balance, så hvis dit slide kun indeholder et par bullits, kan det give god mening med en illustration.

Men hvis du i forvejen har skrevet en lang roman af en tekst, så burde du nok holde lidt igen.

Marie: Det var alle de sjove regler. Nu kommer vi til alt det, jeg ikke kan sige med ord. Nemlig hjælpelinjer. Hjælperlinjer kan hjælpe én (pun intended), så man sikrer sig, at ens forskellige elementer står det samme sted på tværs af slides.

Emil: Marie, tak for hjælpen! Jeg vender tilbage, næste gang jeg har lavet en præsentation. Så kan du jo vurdere, om der er en plads til mig som AD’er nede hos jer i Creative?

Marie: Det er en aftale. HOL.

Emil: HOL?

Marie:  Held & Lykke 😉

Emil: Det kan være, vi skal have dig til at arbejde lidt med det sproglige til næste gang?

Marie: Der har vi idéen til vores næste indlæg!