Sæt skub i din CEO-branding på LinkedIn

Ulrik Samuelsen

Ulrik Samuelsen

Consultant

Mikkel Poulsen

Mikkel Poulsen

advisor

 
Der er mange gode grunde til at prioritere sin digitale tilstedeværelse som CEO på LinkedIn. Algoritmerne belønner bestemt adfærd, og det kræver derfor at man udforsker, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Læs med her, følg de 3 råd og sæt skub i din tilstedeværelse på LinkedIn.

I en verden domineret af en stigende grad af mistillid har virksomheder et stort ansvar at løfte. Ifølge Primetimes Tillidsbarometer 2022, er virksomheder en af de mest tillidsvækkende institutioner i Danmark. Samtidig stoler 75% på folk, de kan spejle sig selv i, hvilket giver nogle oplagte muligheder for virksomhedsledere som tillidsvækkende aktører at aktivere og synliggøre deres personlige brand og flytte holdninger.

Ifølge vores Tillidsbarometer, har virksomhedslederes personlige branding afgørende betydning for deres muligheder for at blive set og hørt. Så hvad bremser dig, CEO? Og hvordan kan du som kommunikationschef understøtte din CEO?

Sociale medier giver oplagte muligheder for at styre sin kommunikation i den ønskede retning. Men alle kæmper om opmærksomheden, så hvordan sætter du et troværdigt digitalt fodspor, der varer ved? Følger du disse 3 råd, er du godt på vej.

LinkedIn – din digitale brand-personlighed

Det vigtigste digitale værktøj til professionel branding er LinkedIn. Mere end 57 millioner virksomheder er til stede på LinkedIn. Et tal, der uden tvivl vil stige. Det er også et værktøj, som mange danske topchefer har lært at mestre og forstår vigtigheden af, herunder Mads Nipper, CEO hos Ørsted, Jacob Aarup-Andersen, CEO hos ISS, og Carsten Egeriis, CEO hos Danske Bank. Men det er ikke alle topchefer, der har fået memoet om, hvilken effekt og værdi LinkedIn kan skabe til både at brande sig selv og sin virksomhed. Det bliver ofte nedprioriteret eller overladt for meget til spøgelsesskribenter fra kommunikationsafdelingen, hvor det personlige touch som oftest udebliver.

 

Ifølge en rapport fra FTI Consulting, er det kun 26% af verdens mest indflydelsesrige topchefer, der aktivt bruger sociale medier, herunder LinkedIn. Det er ærgerligt. For sandheden er, at vi hellere vil modtage budskaber fra personer end fra de virksomheder og brands, de repræsenterer. Ifølge Edelman Trust Barometer 2022, ønsker 80% af den generelle befolkning at CEO’en skal være synlig, når en virksomhed udtaler sig om offentlig politik eller arbejde deres virksomhed har gjort til gavn for samfundet. At få sat et menneskeligt ansigt på en virksomhed vækker tillid og troværdighed.

 

Samtidig har LinkedIn et magtfuldt publikum, hvor 4 ud af 5 medlemmer i større eller mindre grad driver beslutningsprocesser i virksomhederne, de repræsenterer. En etableret profilering på dette sociale medie tillader deltagelse i aktuelle debatter, hvor du gennem thought leadership kan positionere dig blandt relevante kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere. En stærk brand-personlighed på LinkedIn kan skabe mange ringe i vandet. Fordele er der nok at tage af, men hvordan kommer man godt fra land?

Undervurder ikke vigtigheden af profiloptimering

Fundamentet skal på plads som det første. Et godt sted at starte er derfor at udføre en profiloptimering, hvor du får alle grundelementerne på plads. Første skridt er naturligvis at have det helt basale på plads såsom et professionelt profilbillede, men ligeledes et relevant coverbillede, der tydeliggør, hvad du arbejder inden for. Sørg for at give din profil en personlig og relevant URL, og gør din Om-tekst retvisende ift. dine kompetencer, ansvarsopgaver og erfaring. Tilføj desuden minimum 5 relevante kompetencer til dit nuværende og tidligere jobs. Det vil give brugere, der besøger din profil mulighed for hurtigt at danne sig et overblik over, hvem du er og hvad du kan. Derved er du også sikker på, at de folk, som connecter med dig, er interesseret i at vide, hvad du har på hjertet. 

 

Når grundelementerne er på plads, bør du udforme en god gammeldags plan for dine udgivelser. Spørg dig selv, hvordan du vil have, at andre ser på din digitale tilstedeværelse. Vil du gerne fremstå som eksperten på dit område? Vil du være kendt som den, der har en saglig kommentar til relevante artikler? Eller måske noget helt tredje?

Fokuser dine kræfter og arbejd strategisk med dit personlige brand

Du kan ikke være kendt for alt, så fokuser dine kræfter på udvalgte mærkesager eller samtaleemner, som bliver genstand for din kommunikation. Udvælg 3-4 samtaleemner, som du gerne vil være thought leader på. Det vil danne rammerne for din kommunikation på LinkedIn og sikre dig et konsistent udtryk. Det vil ligeledes give dig en retning for, hvilke interessenter og meningsdannere, som er mest relevante for dig at oprette forbindelse med. Samtidig får dine forbindelser over tid en klar idé om, hvad de får ud af at følge dig.

 

Og hvad med algoritmerne? Algoritmerne på LinkedIn er lige så hemmelige som opskriften på Coca Cola. Det gør det vanskeligt at vide, præcis hvad der skal til for, at et opslag bryder gennem lydmuren. Ifølge vores tal kan vi dog se, at timen efter dit opslag er gået live, er den vigtigste periode for at sikre stor organisk rækkevidde. Det handler med andre ord om at opnå så stort et engagement i form af likes, kommentarer og delinger fra andre brugere i opslagets første time. Derfor er det en god idé at få intern opbakning fra kollegaer eller medarbejdere, der reagerer på opslaget tidligt, så algoritmerne spreder det mest muligt. Der raser jo en opmærksomhedskamp, husker du nok.

 

Og når nu vi taler om opmærksomhed, så er der naturligvis også dage og tidspunkter, der er bedre at poste på end andre. For at give dig selv de bedste forudsætninger for at få taletid og opnå interaktion, bør du overveje, hvornår du poster dine opslag. Når det kommer til sociale medier, er det ikke forbudt at fejle. Algoritmernes uforudsigelighed kræver, at man prøver sig frem.

Evaluer gennem dit Social Selling Index

LinkedIn måler alle brugeres Social Selling Index (SSI), der viser et kvantificeret overblik over, hvor effektiv du er til at etablere dit professionelle brand, engagere dig i indsigt samt opbygge relationer og forbindelser. Herigennem kan du se, om du lykkes med at skabe samtaler om din virksomheds produkter og tjenester, som kan bidrage til organisk at producere profit, øge din leadgenerering og deraf en større kundeportefølje.

 

For at skabe og opretholde en høj SSI-score kræver det, at man er aktiv og ikke kun fokuserer på sine egne opslag. At interagere med andres opslag gennem kommentarer, delinger og reaktioner tæller også med i din samlede SSI-score. Gør det derfor til vane at bruge 10 minutter om dagen på at interagere med relevante opslag fra andre meningsdannere. Det vil hurtigt afspejle sig i din SSI-score.

 

Alle har en historie, som er værd at bruge tid på. Husk dine samtaleemner og berig din omverden med bud på løsninger og problemstillinger, der har værdi for andre end dig selv.