Det er PoliTikTokens tid

Jakob Høegh

Head of Digital, Activation & Content

Sandi Bjerregaard

Project Associate

 

Spoiler: Halvdelen af partilederne har brugt TikTok i valgkampen. Men er det, det store folkelige gennembrud for TikTok som kommercielt medie i Danmark?

Borgerlig blok er big spenders på Metas platforme

Lad os starte med en hurtig overflyvning af den digitale valgkamp. Blå blok indtager første-, anden- og tredjepladsen over de største annonceforbrugere på Facebook og Instagram. Alt i alt har partierne og partiernes kandidater brugt lidt mere end 18 mio. på annoncer på Zuckerbergs platforme. I 2019 var dette tal 2,7 mio. Det digitale forbrug på de to sociale mediemastodonter er altså mere end seksdoblet.

Er tallet højt? Både og. Tallene indikerer, at flere kandidater og partier har fået øjnene op for, at det er muligt at påvirke og flytte stemmer via sociale medier. De 18 mio. udgør dog stadig en relativ marginal del af partiernes samlede mediebudgettet på tværs af print, busser, OOH, radio og nu TV.

Hvem vandt valget digitalt?

Det er overflødigt at nævne, at Liberal Alliance retmæssigt er kåret som kampagnekonger for det netop overståede valg. Foruden at bruge mere end 3 mio. på annoncer på Instagram og Facebook, har partiets leder Alexander Vanopslagh lagt mediet ned. Partiet har rundet mere end 1 mio. likes på platformen, og den værdi platformen har skabt i det unge segment er uvurderlig for partiet.

Men hvad skal der egentlig til for at lykkedes på det medie? I Primetime udvikler vi indhold til platformen ud fra disse fire dogmer.

  1. Tap ind i trends og lyd. Det er vigtigt at kigge ind i de filtre og lyde, der trender på appen, da det øger muligheden for at indholdet kan gå viralt.
  2. Vær’ modig og humoristisk. Der er friere tøjler til at kommunikere på TikTok
  3. For at holde sig relevant skal man tænkte ind i tempo og interaktion. Det handler om at reagere hurtigt på trends ellers falder man fra.
  4. Vær’ autentisk. Vær’ dig selv og/eller spil din karakter godt for at være overbevisende.

Vurder selv om LA og Vanopslagh følger dogmerne.

Hvem har ellers gjort det godt?

Det er svært at komme uden om Socialdemokratiet. Partiet har lavet en decideret magtdemonstration og fik sit bedste valg i mere end 20 år. Vel og mærke i et folketingsvalg med 14 opstillingsberettigede partier. De har kørt en stabil og sikker valgkampagne, hvor deres annoncer har formået at fokusere på et bredt regeringssamarbejde, samtidig med de indledningsvist har skudt på Søren Pape og efterfølgende blå blok og Lars Løkke.  I en kombination af ’negative campaigning’ og fokus på eget hovedbudskab ”Trygt igennem usikre tider”, har de ført en kampagne, der har passet godt til deres vælgersegment uden at være et nybrud eller på et kreativt niveau, som vi ikke har set før.

Folkeligt gennembrud for TikTok?

Det vigtigste først: TikTok har allerede fået et gennembrud i Danmark. Mediet har mere end 1,1 mio. aktive brugere per måned. Der er dog stadig en række virksomheder og myndigheder, der har holdt sig passive i forhold til at bruge mediet kommercielt og i forbindelse med kampagneplanlægning.

Vores forsigtige bud er, at TikTok, hurtigere end ellers forventet, oftere og oftere vil blive en del af mediemixet. Det vil være øjenåbner for kommunikationsfolk og beslutningstagere, at halvdelen af landets partiledere har prioriteret at bruge platformen i den grad, som det er tilfældet. Det vil i hvert fald oftere fremgå som annonceringsplatform i de medieplaner, som vi udarbejder.

Hvilke politikere har så været på? Og hvordan har de klaret det? Til det har vi udviklet et cringe barometer. Tjek deres indhold ud og se, om du er enig.